JIWA MARHANIS------------ PART 10

        pagi itu awal2 pagi lagi keluarga hanis ingin berangkat pulang..apa yang terjadi smlm menjadi rahsianya bersama lelaki yang dicintainya itu..hanis menghantar mama dan papanya kereta..dia mencium papa dan mama nya sebagai tanda kasihnya seorang anak pada orang tuanya..sayu hati puan lily kerana anaknya itu sememangnya anak yang baik..kemudian hanis menghampiri haris..di cium tangan abgnya tanda hormat seorang adik..tapi hanis sempat berbisik pada haris..

      hanis: "drive baik2..i love you"... bisikkannya perlahan tapi cukup membuat haris faham apa yang hanis cuba sampaikan..haris hanya tersenyum dan mengangguk sahaja..dia tidak mahu kelihatan begitu ketara..nanti semua heran pula..imran juga ada pagi itu..

     tuan hisyam: "im..pakcik nak ko jaga hanis baik2"
     imran: "baiklah pakcik..pakcik pun jaga diri baik2.."

haris yang mendengar papanya berpesan begitu hanya tersenyum sedikit pada hanis..begitu juga hanis..tanpa dia perasan mamanya perhatikan mereka berdua..haris segera mengalihkan pandangannya bila tau yang mama nya merenung mereka..

   imran: "ris,ko bawak kereta hati2..ko bawak bakal mak mertua dan pak mertua aku tuh" imran bercanda dan hanya isyarat tangan tanda ok yang di tunjukkan oleh haris..hanis kelihatan sedih bila kereta yang di pandu haris hilang dari pandangannya..tapi dalam hati dia cukup gembira kerana tau rupanya dia tak bertepuk sebelah tangan..rupanya selama ini lelaki dingin itu punya perasaan..dan perasaan cintanya pada hanis amat mendalam...begitu jugak dengan hanis..
     kini sudah seminggu selepas kepulangan mama dan papa hanis..setia hari sms lah penghubung cintanya dengan haris..
      lisa: "yang ko tersengih-sengih ni apahal..?oooo...kau sms dengan imran ek...eee gatal!!!"
      hanis: "yang ko sibuk nak tau knp..adalah.." hanis malu2
      lisa: "eleh dengan aku pun nak berahsia..malu konon..tapi mau..huh!! menyampah mak tau"
mereka gelak sesama..lisa berfikir hanis bercinta dengan imran..tanpa lisa dan semua sedari hanis sebenarnya bercinta dengan abgnya haris..
      petang itu hanis mendapat call dari mamanya meminta dia pulang hujung minggu nanti..hanis sememangnya anak yang tak pernah membantah kata-kata mama dan papanya..hanis mengajak imran mengikutnya pulang..tetapi imran tidak boleh ikut kerana mami dan daddy nya akan sampai ke malaysia dari london hari minggu nanti..mungkin imran akan ke sana bersama kelaurganya..
      hari yang di tunggu pun tiba..hanis sampai lewat petang..hanis melihat banyak betul kereta di depan umah nya..ada majlis apakah..agaknya ada kenduri kusyukuran kerana papa nya mmg suka bbersedekah pada orang sekeliling..sesampainya hanis memberi salam dan masuk..hanis melihat ramai orang di ruang tamu..dan di hadapan mereka ada beberapa barang..jika diamati ianya seperti tepak sirih untuk meminang..hanis hairan..matanya mencari-cari haris..tidak kelihatan..kemudian di celah-celah orang ramai dia melihat cinta hantinya hanya tunduk sahaja..memandangnya tidak..
   hanis ke biliknya untuk meletakkan beg.lagipun itu urusan orang tua2 agaknya..dia tidak mahu ikut campur..tanpa hanis sedar itu adalah tepak sirih tanda meminangnya dari imran..
setelah kedua pihak berseteju..mama nya memanggil hanis yang sedang berehat di bilik..

     hanis:"syg ikut mama sekejap.."

hanis segera mengikuti mamanya..mama nya memperkenalkan para tetamu..antara mereka adalah kedua orang tua imran,,

    puan lily: "inilah hanis kak long.abg long" puan lily perkenalkan hanis pada ibubapa imran..
    datin seri: "cantiknya orangnya..kalau mcm ni tanda jadi lah ya"
mereka semua gembira sesangat..hanis masih lagi kebingungan..apa yang tanda jadinya..kenapa dia di perkenalkan pada semua dan apa kaitan tepak sirih itu dengannya..hanis pun bertanya..

     hanis: "apa yang jadi mama..?.. dalam keadaan yang masih bingung..
     puan lily: "ini mak long dan paklong datang bawa hajat..hajat nak meminang hanis untuk imran dan kami dah pun setuju bagi pihak hanis..hampir rebah hanis mendengar kata2 mamanya..namun dia tetap bertahan..tidak mahu dia menunjukkan reaksi begitu..mata nya berkaca menahan tangis..dipandang wajah lelaki yang dicintainya..haris yang melihat hanis ingin menangis memberi isyarat pada adiknya supaya jangan menangis dan semuanya akan ok..hanis hanya mengangguk tanda dia faham apa yang abg nya cuba sampaikan...

    puan lily: "mcmana syg..setujulah ya..mama dan papa dah setuju" hanis tidak menjawab sepatah pun..lalu berlalu ke biliknya..
    datin seri: " kalau diam tu tanda setujulah tu..dia malulah tu.."
hari tu semua orang bergembira kecuali hanis dan haris..haris..hanis yang berlalu ke biliknya menangis teresak-esak..knp lain yang dia harap..lain plak jadinya..
     malam itu bila semua orang lena..hanis mencari haris di bilik..namun haris tiada di bilik..lalu hanis turun ke bawah..haris juga tiada di ruang tamu..hanis melihat pintu terbuka..mungkin abg di luar..abgnya suka menikmati suasana malam..
  hanis melihat haris sedang berdiri di tepi kolam..lalu dia memeluk haris daripada belakang..haris sedikt terperanjat dan meleraikan pelukkan hanis..hanis tau pastinya haris berfikir tentang tadi..

    hanis: "kita kawin abg.."
    haris: "hanis jangan cakap bukan2.."
    hanis: "tak..hanis betul2 nak kawin dgn abg..kita kawin ek abg..kita bagitau papa dan mama"
    haris:"jangan hanis..abg tak mahu lukakan harapan papa dan mama"
    hanis: "maksud abg...?
hati hanis mula berdebar-debar...adakah haris akan memintanya berkahwin dengan imran..hanis kenal sangat sikap abgnya..abg nya itu bukan orang yang suka menghampakan harapan oranglain..mata hanis mula berkaca menunggu jawapan dari haris..ada seribu keresahan di hatinya saat itu............ ( bersambung )
" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan