JIWA MARHANIS------------ PART 9

        lewat malam itu haris sendirian di luar rumah..yang lain semua telah nyenyak tido..haris masih lagi memikirkan kata2 papa nya ingin menjodohkan hanis dengan imran sepupunya..sedang haris termenung hanis menghampirinya..
     hanis: "eham2...cantikkan bulan malam nie"

hanis cuba memulakan topik perbualan..namun haris hanya diam..tiada sepatah kata pun kuar dari mulutnya..hanis memandang reaksi abg nya..ternyata lelaki di depannya tiada reaksi apa2..

     hanis:" boleh hanis duduk..? tanya hanis dan terus melabuhkan punggungnya di kerusi berhadapan dengan abgnya..

haris tetap jugak tak berkata apa2..memandang hanis pun tidak...bagai hanis tak wujud pun disitu..hanis menjadi agak geram dengan sikap abgnya..knp abg nya tak pernah layan dia dengan mesra seperti abg2 oranglain..yang sayang akan adik mereka..hanis tau dia cuma anak angkat..tapi dia juga ingin cuba selami hati abg nya itu..tetapi lelaki itu tak pernah berinya peluang..terasa sedih bila dia memikirkan semua itu..dari dia kecil hingga sekarang..haris tak pernah layan dia dengan baik..ntah dendam apa yang terbuku di hati haris padanya...

          hanis: "apa yang abg menungkan..?abg ingatkan sofia ek..? hanis cuba lagi memulakan bicara
          haris: "tak" hanya sepatah yang kuar dari bibirnya setelah sekian lama..

wajah hanis masam mencuka kerana tidak di layan oleh abg nya..hanis terus bangun dari duduknya..tiada bicara lagi yang mahu dia katakan pada lelaki dingin seperti itu..belum sempat hanis melangkah ke dalam rumah..terasa tangannya di pegang seseorang..bila dia menoleh ternyata haris yang memegang tangannya..

          haris: "boleh hanis duduk sekejap.." pinta haris dengan lembut lalu melepaskan gemgaman tangannya
          hanis: "emmmm..." hanis duduk kembali berhadapan dengan haris..
          haris:"hanis cintakan imran..? tetiba soalan itu yang terpancul keluar dari mulutnya..
          hanis: "knp abg bertanya begitu..?abg tak suka imran ke..?"
          haris: 'hanis cintakan imran..? lagi sekali soalan yang sama di tanya haris..
          hanis: "kalau abg mintak hanis terus tinggal hanya untuk bertanyakan soalan tu..hanis masuk tidur dulu"

hanis terus bangun dari duduknya dan berlalu..belum sempat sampai di pintu masuk..haris memeluknya daripada belakang..hanis terperanjat melihat abg nya berbuat begitu..dia memalingkan muka nya dan mata mereka bertentangan..haris melepaskan pelukkannya dan memegang tangan hanis..

         haris:"tolong lah jawab,hanis cintakan imran?"...abg ingin tau.." rayu haris
         hanis:" pentingkah untuk abg tau hanis cintakan dia atau tidak..?"
         haris:" penting!!..abg mesti tau haniskan adik abg"..haris masih lagi cuba berselindung..
         hanis: "owh..pertama kali abg mengaku hanis adik abg.." sambil senyum mengejek..

hanis menarik tangannya dari gengaman haris..tapi ada sedikit kegembiraan di hatinya..kerana pertama kali haris berkata begitu setelah sekian lama..tapi dia masih lagi memikirkan knp abg nya memeluk dia begitu tadi..tetiba ada satu perasaan yang lain muncul bila abgnya memeluknya,,hanis sekali lagi melangkah ingin berlalu..

          haris: "hanis!!!!abg suka hanis" tetiba langkah hanis terhenti bila kata2 itu yang di ucapkan oleh haris
          haris: "abg cintakan hanis." haris cuba meyakinkan hanis..

tiada sepatah kata pun yang keluar dari mulut hanis..betul ke apa yang dia dengar..atau dia hanya bermimpi saat itu..airmata menitis di pipinya..mimpi apakah ini..lelaki yang tak pernah layannya dengan baik sejak kecil hingga sekarang menyatakan mencintainya..apa benarkah perasaan itu..atau hanya ingin mainkan hatinya..airmatanya semakin laju..
    haris menghampiri hanis..diusapnya airmata yang mengalir dipipi hanis..di peluknya hanis dalam pelukkan nya..hanis pula hanya membiarkan saja abg nya berbuat begitu..haris membisikkan sesuatu di telinga hanis..

      haris: "abg cintakan hanis"
hanis dalam sendu cuba melepaskan dirinya dari pelukkan haris..dia masih tak percaya apa yang di ucapkan oleh abg nya,,semua nya betul2 bagai mimpi..

    hanis:"abg tak cintakan hanis..abg benci hanis..sebab hanis rampas kasih sayang mama dan papa"
sambil menangis hanis berkata..

    haris:"abg betul2 cintakan hanis..sejak dulu..hingga kini dan selamanya pun" haris masih cuba meyakinkan..
    hanis:"tak..hanis tak percaya..abg tak suka hanis..abg tak pernah layan hanis dengan baik" teresak-esak hanis menangis..
    haris: "percayalah hanis..abg betul2 cinta hanis..abg buat mcm tu ada sebab.."
    hanis:"apa sebab nya!!apa sebabnya..??"
    haris:"sebab nya hanis adik abg..bolehkah seorang abg mencintai adiknya sendiri"..
    hanis:"hanis bukan adik kandung abg..hanis cuma anak angkat mama dan papa"
    haris:mmg hanis bukan adik kandung abg..tapi orang yang di luar sana tak tau semua tu.." haris cuba jelaskan sebaiknya..

    haris:"abg dah cuba buang rasa tu..tapi rasa tu tetap ada dalam jiwa abg..abg tak tau apa lagi abg harus buat untuk hilangkan rasa tu"

fikiran haris buntu..hanis menghampiri abg nya kembali..lalu di gapai tangan abgnya..di tenungnya wajah lelaki yang berada di depannya..wajah itu tetap seperti dulu..seperti pertama kali dia menjejakkan kaki kerumah itu..sejak itu wajah itu terus terpahat di hatinya dari dulu hingga kini..wajah lelaki yang menjadi pujaan hatinya..di tenung sedalam-dalamnya..ternyata ada keikhlasan di wajah haris..di cium tangan abg nya..

      hanis:"hanis syg abg..hanis syg abg sangat2" airmatanya terus menitis membasahi tangan haris..

malam itu rahsia dua hati yang selama ini tersimpan rapi bukan rahsia lagi..tapi tak siapa tahu apa yang berlalu pada malam itu..dalam kepekatan malam mereka berdua terus merenung bulan..memikirkan apa yang patut mereka beritahu kedua ibu bapa mereka nanti............... ( bersambung )
" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan