JIWA MARHANIS------------ PART 1

         jam menunjukkan pukul 4 pagi..ntah knp mata ini tetiba terjaga dari lena yang panjang..
aku memandang sekeliling sunyi dan sepi..maklumlah baru pukul 4 pagi..yang pastinya teman2 ku masih lena
dengan mimpi indah mereka..perlahan-lahan aku bangun ke bilik air..mata masih terasa pedih dan silau bila cahaya lampu yang terangi ku pandang..
        hari ini cuti..biasa nya bagi oranglain hari cuti yang paling gembira..tapi pada aku hari cuti paling membosankan..kerana aku jauh di rantau orang..jauh dari keluarga yang aku cinta..jauh dari mama,jauh dari papa..dan jauh dari dia..tapi aku suka bila jauh dari dia.. "arghhhhhh!!!knp pagi2 ni aku dah ingat dia" bisik marhanis.. " apa kes aku nak ingat dia tu,buat sakit hati aku je "..setelah selesai mencuci mukanya marhanis melabuhkan punggungnya di kerusi..yang di hadapannya ada sebiji laptop yang masih on lagi.. "huhuhu..ramainya yang PM aku,ni mesti masa aku tgh sedap tido tadi.. " marhanis bermonolog sendiri sambil diselangkan dengan gelak kecil..setelah berjam-jam bersama laptopnya akhirnya siang menjelang jua..pagi tu marhanis menunaikan kewajipannya bersama rakannya lisa..hari ini mereka ingin keluar melihat-lihat apa yang patut di beli untuk mereka memasak di hari minggu begini..maklumlah orang bujang..jauh dari keluarga..jadi hari minggu je yang sempat nak memasaknya..setelah bersiap ala kadar tapi tetap manis marhanis berlalu ke bilik lisa... "mak datin tak siap2 lg ko..kita bukan nak pergi mana pun,nak pergi pasar..yang kau beriya-iya melaram apahal "...lisa yang masih lagi sedang bersiap agak terperanjat dengan kehadiran marhanis yang muncul dengan tiba2.. "ko ni buat terkejut aku je hanis,alah biarlah aku nak cantik..bukan mcm ko..pegi keje pun mcm tu..kat umah mcm tu..pergi dinner mcm tu..pergi pasar pun mcm tu..hahaha!!!"...lisa ketawa mengejek..muka marhanis berubah sedikit sentap dengan kata2 kawannya itu.. "aku mcm ni pun ramai jugak orang minat" balas marhanis sinis..
pergaduhan mesra antara sahabat baik itu terhenti disitu..sesampainya di pasar ramainya manusia yang memenuhi pasar..al-maklum lah hari minggu katakan..semua ambik peluang untuk beli barang dapur dan masak untuk keluarga masing2... "aduh,ramainya orang..ni yang aku tak suka ni..ko punya pasal lah ni..bersiap mengalahkan mak datin" kata marhanis sambil di cubitnya lisa.... "ouchhh!! sakitlah..dah nama pun pasar..mestilah ramai orang..kalau ko takmo ramai orang..ko try gi hutan..kalau ada pun binatang..hihihi " lisa tergelak kecil... "pandai ko ek"... bengang marhanis dengan sikap kawan baiknya itu..
      hari itu berlalu terlalu pantas..tanpa sedar satuu hari seperti satu jam saja..hari ni mcm biasa marhanis akan memulakan tugasnya seperti hari biasa..marhanis gadis ayu yang berasal dari salah satu negeri di sebelah pantai timur..tapi kedua-dua ibu dan bapanya meninggal dunia ketika dia masih kecil..yang membesarkan nya adalah insan yang dipanggilnya mama itu adalah ibu angkatnya..kelaurga angkatnya..keluarga tuan hisyam dan puan lily..mereka mempunyai seorang sahaja anak lelaki yang bernama hariss zakuan....namun walaupun hanya keluarga angkat marhanis di anggap mereka seperti anak sendiri..kasih sayang mereka pada marhanis dan hariss tiada berbelah bagi.......... ( bersambung )
" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan