JIWA MARHANIS------------ PART 4

    cuti sekolah selama seminggu bermula..sejak kejadian hari itu hanis selalu mengelak dari berjumpa imran..baginya jika terserempak je dengan imran ada je yang tak kena..hanis sedang bersiap-siap untuk balik kerumah mama nya di johor cuti kali ini..lagi sudah lama tidak berjumpa mama dan papa kesayangannya itu..hanis bertolak ke johor dengan memandu vios miliknya..hadiah dari papa nya sewaktu dia tamat pengajian dulu..kereta itu amat bermakna buat hanis kerana ianya hadiah dari insan tersayang dalam hidupnya..setelah beberapa jam perjalanan sampai lah hanis ke sebuah banglo yang memangnya cantik milik tuan hisyam..tuan hisyam seorang pengetua di salah sebuah sekolah di johor..puan lily pula seorang hanya menjalankan perniagaan sendiri..puan lily ada sebuah butik di bandar johor baru..sesampainya di depan rumah..rumah kelihatan sunyi sepi..fikir hanis agaknya mama nya masih di butik dan papanya semenjak pencen banyak menghabiskan masa bersama kawan2..
    hanis meletakkan beg nya di depan pintu..dia mencari-cari kunci rumahnya..tapi tak jugak jumpa..dia terlupa mana di letaknya kunci rumah..

hanis: "mana kunci umah ni..takkan lah aku tertinggal kat umah sana plak"

bermonolog sendiri sambil terus mencari di dalam handbag nya..sedang sibuk hanis mencari kunci..kelihatan satu kereta masuk ke perkarangan rumah..kereta itu sangat2 di kenalinya..ianya milik hariss..keluar seorang lelaki yang tinggi,tapi badan nya agak sasa..berkulit sawo matang, menghampirinya..hariss membuka pintu dan masuk ke rumah..sepatah pun tidak di tegurnya hanis yang berdiri dari tadi lagi di depan pintu..hanis dari belakang mengekori hariss masuk ke rumah kerana kuncinya tertinggal..nasib baik hariss balik..kalau tak ntah berapa lama hanis harus menunggu mama atau papa nya pulang..
   hanis terus menuju ke biliknya..sambil hariss berehat di sofa melayan kartun kegemarannya di tv..di hempaskan badannya ke tilam yang empuk itu..sudah agak lama dia tinggalkan bilik yang  serba putih itu..kerana sudah lama habis tidak pulang ke rumah papa dan mama nya..maklumlah jika cuti panjang dan takde apa2 program disekolah barulah dia dapat peluang untuk pulang..

hanis: "rindunya aku pada ko"

sambil di peluknya teddy bear hadiah semasa harijadinya..hadiah dari hariss kepadanya..abgnya itu walau agak dingin..tapi dia masih lagi tak lupa tiapkali harijadi adik angkatnya itu..

hanis: "knp ko tak mcm tuan ko ek..tuan ko tu sombong,mentang2 lah dia ank orang kaya,ko tau tadi dia tak tegur pun aku"

hanis bercakap dengan teddy bearnya..sambil2 menciumnya..tetiba tanpa hanis sedari hariss sudah lama berdiri di belakangnya..

hariss: "eham2!!!!"

 haris berdaham kecil..mengejutkan hanis yang sedang terbaring memeluk patungnya..hanis yang terkejut terus bangun dan membetulkan duduknya..

hariss: "tadi mama call,dia dan papa tunggu kita kat butik,,kalau nak ikut siap lah"

tanpa sempat hanis menjawab apa2..hariss berlalu..hanis agak bengang dengan sikap dingin abg nya itu..namun sebenarnya jauh di sudut hati hanis..dia suka bila hariss bercakap dengannya..kerana sejak kecik abg nya itu dingin padanya..bagi hanis maybe hariss rasa kehadirannya di dalam keluarga hariss telah merampas sedikit kasih sayang mama dan papa nya yang selama ini hanya untuk dia seorang dan sekarang terpaksa berkongsi dengan hanis..dengan malas2 dan masih penat hanis bangun untuk mandi dan bersiap..sambil itu hanis sempat lagi megejek kata2 abg nya tadi..

hanis: "kalau nak ikut cepat lah bersiap!!!,,mcm robot..hihihi"

hanis tertawa kecil sambil di ulang percakapan abg nya tadi..lalu mencapai tuala.untuk mandi..tetiba daun pintunya di tolak..hanis yang hanya bertuala ketika itu berlari ke balik pintu..abg nya hariss berdiri di depan pintu..

hariss: "bersiap tu jangan lama2..sy tunggu kat bawah..kalau lambat sy tinggal..nanti pergi sendiri kalau nak pergi"

berkata hariss pada hanis..lalu berlalu pergi ke bawah semula..hanis yang masih berada di balik pintu tidak menjawab sepatah pun kerana malu bila abg nya tetiba masuk melulu begitu..

hanis" suka hati ko je masuk tak ketuk pintu..nasib baik aku pakai tuala tau..kalau aku tak pakai apa2 tadi sapa yang malu..mestinya aku jugakkan"

hanis bermonolog sendiri sambil ke bilik air..terasa geram pula dengan sikap abg nya yang melulu masuk tanpa mengetuk pintu..30 minit kemudian hanis turun dan melihat abgnya sedang menunggu di sofa..mendengar bunyi seseorang menuruni tangga..hariss menoleh dan agak terpegun melihat cantiknya gadis yang sedang menuruni tangga itu..tanpa berkedip hariss melihatnya..hanis yang malu bila melihat abg nya memandangnya begitu..tetiba sedang menuruni tangga dan hampir sampai ke bawah terpijak kain..lalu hilang imbangan dan terjatuh..
  tapi nasiibnya baik kerana sempat di sambut oleh abg nya..berlari hariss bila melihat haniss terhuyung hayang nak jatuh..hariss meletakkan haniss ke bawah semula..muka hanis merah kerana malu dengan abg nya..tadi dia hanya ingin merasa seperti puteri bila hariss melihatnya tanpa kerdip..tapi tersilap langkah plak..

hariss: "lainkali kasut tu pakai bila nak kuar umah,,bukannya dalam umah dah pakai"

berkata hariss sambil berlalu..hanis mencebik bibirnya tanda geram dengan sindiran abg nya itu..tapi kejadian itu mmg amat memalukanya yang cuba berlagak cantik di depan abg nya..sebenarnya sejak kecil hanis cuba dapatkan perhatian dari abg nya itu..namun hariss tetap dingin padanya..haniss selalu memandang hariss dari jauh..baginya abgnya itu amat tampan dan jika di tanya bagaimana lelaki pujaan hatinya..yang pasti jawapan haniss adalah abgnya.................. ( bersambung )
" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan