JIWA MARHANIS------------ PART 5

         rindunya puan lily pada anak gadis kesayangannya itu..pagi itu puan lily ke bilik hanis yang masih lena..di tenungnya wajah anak gadis yang diambilnya ketika masih kecil dan sekarang sudah dewasa dan sangat cantik orangnya..lama di tenungnya dan di belai wajah hanis yang sedang nyenyak tidur..hanis kemudian terjaga..

hanis: " mama,assalamualaikum...morning.. "

lalu di peluk mamanya erat..dia jugak begitu rindu pada wanita yang telah menyayanginya seperti anak sendiri sejak dari dia masih kecil lagi..

puan lily: "dah,bangun,mandi nanti kita breakfast sesama..papa dan abg haris dah lama tunggu kat bawah"

berkata puan lily lembut pada anak gadisnya yang manja itu..hanis segera menuruti kata mama nya kerana tidak mahu papa dan abg nya menunggu terlalu lama..setelah bersiap hanis turun ke meja makan..semua orang telah berada di meja makan..hanya menunggu dia saja...

"assalamualaikum....papa,maaf hanis lambat"

lalu di peluk tuan hisyam dan satu ciuman singgah di pipi tuan hisyam dari hanis..tuan hisyam juga seperti puan lily..kasih sayangnya pada marhanis tiada berbelah bagi walaupun hanis hanya anak angkatnya..baginya baby kecil yang di ambilnya dulu sudah di anggap seperti anak sendiri apabila dia membawa baby kecil itu tinggal bersamanya..

tuan hisyam: "wsalam...mcmana anak papa,keje kat sana okay tak..? bertanya tuan hisyam pada anak gadis manjanya..

hanis: "ok je papa,cuma beberapa hari lepas ada cikgu baru asyik buat hal dengan anis.."

nadanya seakan mengadu..hariss yang berada disebelah tiada sepatah kata pun keluar..hanya menikmati sarapannya sambil sesekali membelek-belek suratkhabar yang berada di tangannya..hanis sesekali menjeling abg nya dan dalam hatinya berkata..

hanis: " takde perasaan apa dia ni..mcm tunggul..haishhh!!! " dia bermonolog dalam hatinya sambil menjeling pada haris..

tuan hisyam yang melihat anak gadisnya itu belum menjamah apa-apa makanan dan asyik memandang abg nya..lalu berkata..

tuan hisyam: "haa,apa di tenungnya abg tu hanis..makanlah..mama kamu susah2 tadi masakkan nasi lemak kesukaan kamu nie pagi2 lagi"..

tersentak hanis bila mendengar papanya berkata begitu..tapi haris tetap mcm biasa buat tak tau je..mcm hanya dia saja yang wujud disitu..hanis dengan agak malu hanya tersenyum kambing..lalu menjamah hidangan yang disediakan oleh mamanya itu..

tuan hisyam: " kita ada tetamukan hari ni..pukul berapa kawan kamu tu sampai hariss..? "

bertanya tuan hisyam pada anak bujangnya yang dari tadi senyap seolah-olah tiada apa2 perbualan di meja makan tersebut..lama baru di jawab pertanyaan tuan hisyam..

haris: "maybe kejap lagi sampailah tu.."

hanya itu yang terpancul keluar dari mulut haris..hanis menjeling geram dengan sikap abgnya itu..seolah-olah tiada perasaan dan tak ubah mcm patung yang bernyawa..

hanis: "sapa yang nak datang mama,bukan ke mama kata smlm hari ni kita nak balik kampung papa,,kan tok wan call bagitau rambutan banyak sekarang..hanis dah lama tak makan rambutan mama"

merengek hanis sedikit manja pada mamanya...puan lily tersenyum melihat gelagat anak gadisnya yang sudah 26tahun tapi masih manja dan keanak-anakkan seperti dulu..

puan lily: "kejap lagi bila kawan abg sampai kita bertolak ok..dia pun nak ikut kita balik kampung jugak"

terang puan lily pada anak gadisnya itu..loceng pintu di tekan..puan lily bangun untuk membuka pintu..agaknya orang yang di tunggu sudah pun tiba..tetapi hanis cepat2 menyuruh mama nya duduk dan biar dia yang membukakan pintu..berlari kecil dia menuju ke pintu kerana tidak mahu orang di luar menunggu lama..dengan perasaan gembira dan tersenyum dia membuka pintu..tapi tetiba mukanya berubah jadi kelat bila melihat seseorang yang berdiri di depan pintu rumahnya..
       ternyata orang itu ialah imran..musuhnya disekolah yang selalu membuatnya bengang..hanis hanya memanjang pada imran..begitu juga imran..keduanya masih dalam keadaan tersentak bila terlihat pada masing2..

tuan hisyam: "hanis..knp tak di pelawa abg imran tu masuk,,im...masuklah..yang kamu tercegat kat situ knp..?"
berkata tuan hisyam pada hanis dan imran..hanis segera memberi laluan kepada imran..

haris: "lambat benar ko sampai..takkan pepagi jalan dah jem kot" tetiba haris bersuara..hanis hanya menjeling mendengar abg nya bertanya kepada imran..hanis merasa hairan..imran ini siapa..apa pertaliannya dengan keluarga tuan hisyam..dalam benaknya tertanya-tanya..namun tiada jawapan yang muncul..

puan lily: "im..nilah anak gadis makcik yang makcik ceritakan pada im tu..marhanis..hanis,ni abg imran..anak pak long yang tinggal kat luar negara tu..maybe hanis tak kenal sebab masa hanis jumpa dia dulu..hanis masih kecik lagi"

terang puan lily dengan terperincinya..hanis hanya tersenyum kecil pada imran..biasalah senyum terpaksa agaknya..kerana dia tidak menjangkakan imran adalah tetamu yang di tunggu papanya dan semua..

hanis: "kami dah berkenalan mama,papa,,dia mengajar satu sekolah dgn hanis"

berkata hanis lembut pada mama dan papanya..puan lily dan tuan hisyam tersenyum gembira mendengar kata-kata anak gadisnya..bagi mereka sekarang adalah yang jaga hanis kat sana bila hanis kembali semula untuk bertugas..

tuan hisyam: "baguslah kalau mcm tu..nanti kamu boleh tolong tgk2 kan anak pakcik ni ya im..dia ni bukan pandai jaga diri sangat.." dengan nada bergurau tuan hisyam berkata..hanis hanya tersenyum pura2..imran juga tersenyum mendengarkan kata2 tuan hisyam..masa kan mampu dia menjaga gadis yang bermusuh dengannya itu..namun untuk tidak menghampakan permintaan pakciknya  imran berkata....

imran: "insyaallah pakcik..boleh je..nanti sy tgk2 kan hanis kat sana"

hanis yang sedang minum tersedak.. terperanjat puan lily melihat hanis tersedak..hariss memandang adiknya itu..hanis tersenyum kecil pada abgnya..
                mereka berangkat ke kampung tuan hisyam tghari itu..hanya membawa satu kereta saja..tghari itu hariss yang memandu..sementara yang lainnya tido sepanjang perjalanan kecuali hanis yang diam membisu dan asyik menekan-nekan keypad hp nya..ntah dia sms pada siapa..lagipun tidak pandai dia ingin berbicara dengan lelaki yang dingin seperti haris itu............ ( bersambung )
" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan