JIWA MARHANIS------------ PART 3

           malam itu... " hanis,aku dgr sekolah ko ada cikgu baru ek..hensem tak hanis..? " bertanya lisa pada marhanis dengan wajahnya yang begitu berminat... "yang ko excited sgt ni knp..?" hanis hairan melihat reaksi yang di tunjukkan oleh kawan baiknya itu..  'alah aku nak tau jelah,,cerita lah hanis.. "  merayu lisa padanya..
 " ko ni tau dari mana..?mesti dari pemberita yang tak bergaji tukan..si mariam reporter tukan.. " berkata hanis agak geram pada lisa..di sekolahnya cikgu meriam terkenal dengan panggilan reporter kerana setiap berita dia orang pertama yang tau dan akan hebohkan pada semua.. "alah aku tau dari mana tak kisah,,hensem tak hanis..?cepatlah cerita!!!..." di tariknya-tariknya baju kawannya itu... "hish!!! sibuk je ko ni..manalah aku tau hensem ke tak,,lagipun kalau dia hensem pun ada aku kisah!!!!  " sambil bangun dari sofa dan berlalu ke biliknya..lisa yang masih di sofa kebingungan.. "hmmm...apahal plak dgn kawan aku sorang ni..tak pasal2 angin..datang bulan kot".. bermonolog lisa sendiri...
          sudah seminggu imran di sekolah baru nya itu..biasalah lelaki segak yang menjadi pujaan hati para pelajar perempuan dan cikgu2 pompuan yang masih bujang..tapi hubungannya dengan cikgu marhanis masih lagi seperti hari pertama berjumpa..pagi itu hanis berselisih dengan imran sewaktu ingin ke kelasnya... " selamat pg cikgu! " imran menyapa hanis.. "pagi" hanya sepatah jawapan dari hanis..ntah apa yang dia tak suka dengan imran..sedangkan cikgu segak itu mendapat perhatian dari semua orang di sekolah tersebut kecuali hanis..
        di kelas.. " hari ni sy nak awak semua siapkan keje yang sy bagi smlm masing2 ek..bila semua dah siap kumpulkan dan awak sufian hantar ke bilik guru letak kat meja cikgu kalau tgk cikguu takde ek ".. sufian salah seorang pelajar kesayangan hanis...sufian jugak adalah ketua kelas 4 Delima..kelas itu di bawah jagaan hanis..
mengajar disekolah menengah yang pelajarnya lebih besar dari guru sememangnya sangat mencabar bagi hanis..namun dia adalah cikgu kesayangan para pelajarnya....hanis umpama permata bagi para pelajarnya..kerana sikapnya yang betanggungjawab dan ambik tau tentang para pelajarnya..
  "baiklah cikgu" jawab sufian dengan perlahan...  tghari ni hanis sendirian je makan di kantin..selalunya cikgu mariam yang temaninya..tapi hari ni cikgu mariam makan bersama suami nya..jadi tinggallah hanis sendiri menikmati hidangan tgharinya..sedang asyik makan mee goreng yang di mintaknya tadi satu kejadian yang tak diingin berlaku..imran yang kebetulan lalu disebelahnya ntah mcmana tersadung kaki nya lalu habis minuman nya tumpah ke baju hanis yang sedang makan...
  hanis yang sedang makan tetiba bangun " apa ni!!! habis baju aku..haishhh!!!" ..... imran yang masih terkejut cepat2 mengambil tisu dan cuba mengelap tempat yang basah di baju hanis.. "apa ni pegang2 orang!!" hanis agak marah bila imran cuba mengelap bajunya.. "maafkan sy cikgu hanis,,sy tak sengaja.." berkata imran memohon maaf.. "banyaklah tak sengajanya.ntah2 awak sengajakan sebab hari tu sy tak ucap terima kasih kan masa awak tolong tukar tayar kereta sy kan"...
imran: "taklah..mmg sy tak sengaja pun..takkan lah sy sengaja nak tumpahkan air ni..awak igt sy ni takde keje ke..?
hanis: "alah tak payah nak pura-puralah..mmg awak sengaja kan..dari hari pertama awak cari pasal dgn sy..awak letak kereta awak kat parking kereta sy..kan.." marah hanis
imran: "cik hanis yang cantik menawan..kan hari tu sy dah cakap tempat parking tu takde tertulis nama awak..kalau ada tertulis nama awak..takdenya sy nak letak kereta sy kat situ..itu pun awak takleh fikir ke".. agak geram imran dengan sikap hanis padanya...
hanis :" huh!!!!"...lalu berlalu ke bilik air untuk membersihan tumpahan minuman tadi di bajunya..imran hanya mengeluh kecil..malang betul nasibnya hari ini..para pelajar yang sedang menikmati makanan di katin hanya gelak kecil melihat gelagat kedua gurunya itu..
      tghari itu hanis pulang dengan basah kuyup... lisa yang sedang menonton tv kehairanan..
lisa: "aik,setahu aku hari ni tak hujan..yang ko ni basah kuyup knp hanis..? ko terjun kolam ikan kat sekolah ko ek..hahaahha " gelak besar si lisa melihat kawan nya..
hanis: " ni laki tu punya keje lah,,habis basah baju aku!!!geram betul!!!haishhh!!!"
lisa: "sapa hanis..?"
hanis: "sapa lagi kalau bukan hero satu sekolah tuh"
lisa: "maksud kau cikgu hensem tu ek"
hanis: "hensem lah sangat..perangai macam hantu" ...agak marah  hanis dengan imran kerana ada saja yang berlaku dengan dia dan imran..
lisa: "yang ko marah sgt dgn dia tu knp..?"
hanis: 'mau nya tak marah..datang2 je buat hal dgn aku"...
lisa: "ko ni hanis laki hensem mcm tu pun ko buat musuh..kalau aku,,aku buat kawan tau..silap2 aku jadi gf dia lagi..." sambil tersengih-sengih lisa berkata..
hanis: "banyaklah ko..aku bukan mcm ko..ko semua laki hensem..muka mcm pecah rumah pun ko cakap hensem..pat mat tuan umah ni pun bagi ko hensem..malas aku nak layan ko..aku nak mandi" lalu berlalu ke biliknya..
lisa: 'hishhh!!!dia ni moody je..ntah apa" geram lisa dengan sikap kawannya itu...tapi itulah kawan baiknya sejak dia di pindahkan bekerja diutara malaysia ini..lisa gadis kecil molek dari perak..orangnya cantik dan peramah juga periang..dia bekerja di sebagai kerani di sebuah jabatan di penang ni..hanis lah tempat dia berkongsi suka duka bila jauh dari keluarga.............. ( bersambung )
" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan