JIWA MARHANIS------------ PART 2

     marhanis seorang guru di sebuah sekolah di utara malaysia..sememangnya minat marhanis terhadap bidang perguruan amat tinggi..kerana dia ingin mengikut jejak langkah papa nya..sesampainya di sekolah pagi itu marhanis agak bengang bila tempat yang biasa dia parking keretanya kelihatan ada sebiji kereta jenis MYVI terparking kat situ..
"kereta sapa plak ni parking tempat aku nie..?pagi2 dah buat aku badmood ni.. " kata marhanis..sambil meletakkan keretanya di tempat parking kosong yang ada.. "selamat pagi cikgu!!" berkata seorang pelajar padanya setelah melihat dia berjalan ingin menuju ke bilik guru.. "selamat pagi sufian,..erk..awak tau x sapa yang park kereta dia kat tempat parking cikgu ni...? " bertanya marhanis pada pelajar itu.. " ooo,,itu kereta cikgu yang baru masuk mengajar hari ni kalau tak silap sy cikgu" berkata pelajar itu mejawab pertanyaan gurunya itu...kemudiannya kedua-duanya berlalu...sesampai di bilik guru marhanis meletakkan buku2 yang di bawanya agak kuat ke meja.. "knp ni hanis..? pagi2 dah hot..?" bertanya rakan sejawatnya mariam... "ntah,,sesampainya sy tadi,ntah sapa yang park keretanya kat tmpt parking biasa sy tu" kata marhanis menjawab pertanyaaan mariam..... "parking yang tepi kantin tu ke hanis..?"... mariam bertanya lagi.. "yalah,,yang tempat biasa tu..tu yang saya bengang"..kata marhanis lagi..
        tetiba dari belakang ada suara menyapa... "maafkan sy,tadi sy yang parking kereta kat situ..sy tak tau plak parking tu orang punya sebab takde nama.. " berkata suara itu..mariam yang kebetulan ada disebelah tersenyum mendengar kata-kata suara itu..marhanis menoleh kebelakang..seorang lelaki berdiri di belakangnya..mungkin inilah cikgu baru yang di katakan oleh pelajarnya tadi...
    orangnya tinggi lampai..berkulit kuning langsat,,agak hensem bagi pandangan semua gadis2..cikgu muda ini berasal dari sebelah barat malaysia... marhanis hanya memandang lelaki itu dari atas ke bawah..tiada sepatah kata pun yang di jawabnya..lelaki itu tersenyum padanya..tetapi senyuman itu sedikit pun tidak disambut oleh marhanis yang berlalu ingin ke kelasnya menunaikan kewajipannya pada para pelajar yang di kasihinya... "cikgu imran,jangan ambik hatilah dengan kata-kata cikgu hanis tu,,dia baik orangnya..cuma dia mmg pantang kalau ada sesapa parking kereta tempat tu" ... berkata mariam pada imran..imran nama lelaki segak itu..
"takpe cikgu mariam,,sy tak tau plak kat sekolah ni parking ada orang punya" berkata imran sambil tersenyum..
          petang itu setelah habis kelas marhanis pulang seperti biasa..sesampainya di kereta..di lihatnya tayar keretanya pancit.. "alahai,,time ni ko pancit knp wahai tayar!".... lalu di tendangnya tayar tersebut dengan geramnya... "menyusah aku betul!!! " berbicara marhanis sendiri... "tayar pancit cikgu..? boleh sy tolong..?" bertanya satu suara yang muncul ntah dari mana..marhanis rasa seperti pernah dgr suara itu..itu suara lelaki yang curi parking keretanya... lalu marhanis menoleh dan memandang lelaki itu berdiri di belakangnya... "aaaa..ntah mcmana tayar ni pancit plak"..  berkata marhanis antara nak dengan tidak..perasaan bengangnya pada imran belum hilang lagi.. "nak sy tolong?".kata imran sambil menghulurkan tanga tanda perkenalan... "sy imran"...perkenalan itu hanya di sambut tawar oleh marhanis.... "mmmm,,sy marhanis"... tidak di sambutnya tangan imran ingin bersalam dengannya tanda perkenalan..
 imran hanya tersenyum melihat gelagat gadis manis itu yang agak sombong dengannya.. "meh lah sy tolong,nanti kotor dan kasar tangan yang halus tu" berkata imran sambil tersenyum menyindir.. marhanis berlalu ketepi memberi laluan kepada imran untuk menolongnya menukar tayar pancit tersebut..... sejam kemudian... " ok dh siap" kata imran...marhanis yang tadi berdiri di belakang imran terus masuk ke keretanya tanpa sepatah ucapan terima kasih pun..dan memandu keretanya berlalu..imran yang masih berdiri disitu hanya tersenyum dan berkata " wah!!tak ucap terima kasih pun kat aku,,sombongnya ko ek "..sambil berlalu ke keretanya untuk berlalu pulang............... ( bersambung )

" Dah Baca ? Komen Lah Sikit =)) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan